0
محتویات سبد خرید
  • 1095
  • 148 مرتبه
معرفی ابزارآلات کناف و کاربرد آنها

معرفی ابزارآلات کناف و کاربرد آنها

1401/07/27

شغل کناف کاری جز آن دسته از شغل هایی است طیف گسترده ای از ابزار آلات را در بر دارد. ابزار های کناف به صورت اختصاصی برای پرداخت کاری، برش و اجرای کار کناف طراحی و تولید شده اند. این ابزار تاثیر چشم گیری بر روی سرعت اجرای کار مجریان کناف دارد.

در واقع هدف ما از گرد آوری این مطلب این است که شما آشنایی نسبتا کاملی در مورد تجهیزات و ابزار آلات کناف داشته باشید، در ادامه همراه شما عزیزان هستیم.

 

 


معرفی ابزارآلات کناف و کاربرد آنها

تجهیزات و ابزار آلات کناف به پنج گروه تقسیم می شوند:

1. ابزار حمل
2. ابزاربتونه کاری و درزگیری
3. ابزار برش و اندازه گیری
4. ابزار ساب
5. ابزار الگو برداری و شکل دهی
6. ابزار نصب


معرفی ابزار حمل کناف:


1. ورق گیر یا دستگیره حمل: یکی از کار های سخت کناف کاران حمل ورق های بزرگ پانل است که برای راحتی انجام این کار گیره یا دستگیره ای طراحی شده است که به آن گیره ورق گیر یا دستگیره حمل پانل می گویند.

2. جک نگهدارنده و بالابر پانل: معمولا جک های حمل پانل در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است.  از جک نگهدارنده پانل به منظور سهولت در بالا بردن پانل استفاده می شود. جک نگهدارنده جهت نگه داشتن پانل در راستای قائم حین پیچ کردن پانل به سازه عمودی (سقف) مورد استفاده قرار می گیرد.

3. گاری حمل پانل : از گاری حمل پانل معمولا برای جابه جایی صفحات گچ برگ در محوطه پروژه استفاده می شود.

 

معرفی ابزار بتونه کاری و درزگیری:


1. ظرف تهیه بتونه: یکی از ابزار های کنافکاران برای آماده سازی بتونه درزگیری ظرف تهیه بتونه است که در دو نوع استیل و پلاستیکی در بازار موجود است.

2. ماله نازک کاری کناف: به منظور نازک کاری بر روی صفحات گچی پانل از وسیله ای به نام ماله استفاده می شود. ماله های نازک کاری انواع مختلفی دارند از جمله ماله نازک کاری مقعر و ... .

3. لیسه استیل: لیسه استیل نیز درست همانند ماله برای بتونه کاری بر روی سطوح پانل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

4. کاردک : کاردک بتونه نیز برای درزگیری سطوح پنل و بتونه کاری در اجرای کناف مورد استفاده قرار می گیرد. کاردک ها در سایز ها و اندازه های مختلفی در بازار موجود هستند که رایج ترین کاردک ها کاردک 20/30/50 سانتی متر است.

5. کاردک های زاویه دار: از کاردک های زاویه دارد برای نصب نوار درزگیر و بتونه کاری در گوشه های داخلی و خارجی دیوار مورد استفاده کناف کاران قرار می گیرد.
 

معرفی ابزار برش و اندازه گیری:

1. برش قرقره ای پانل: دستگاه برش قرقره ابزاری جهت برش پانل به صورت نواری و سری کاری است. از مزایای استفاده از این دستگاه سرعت اجرای بالا آن و تمیزی کار است. دستگاه برش قرقره در ابعاد 12/20/67 سانتی در بازار موجود است.

2. کاتر: یکی دیگر از ابزار های کاربردی جهت برش صفحات گچی پانل کاتر است. کاتر ها نیز شامل طرح ها و انواع مختلفی هستند.

3. متر: از متر جهت اندازه گیری برای برش پانل استفاده می شود.

4. قیچی ورق بر: از قیچی های ورق بر معمولا برای برش سازه استفاده می شود.

5.سوهان گرد: از این ابزار دستی کوچک به منظور ایجاد سوراخ هایی برای عبور کابل و سیم  بر روی پانل استفاده می شود.

6. اره چاقویی: از اره چاقویی نیز جهت برش پانل های کناف به صورت نواری استفاده می شود.

7. مته گردبر: ، مته گرد بر یکی از متعلقات دریل و در انواع مختلف، دارای ظاهری استوانه ای و یک شفت است که بر روی سه نظام دریل نصب می شود. از مته گرد بر برای سوراخ کاری های دایره ای روی سطح پانل گچی جهت نصب تجهیزات روشنایی و کابل کشی استفاده می شود.

7. ریسمان رنگی یا چاک لاین: چاک لاین یک ابزار کاربردی جهت علامت گذاری مسیر سازه ها در دیوارها، کف سقف یا پانل ها می باشد. این ابزار به شما کمک می کند تا هنگام برش پانل مسیر را با تمرکز زیادی جهت برش طی کنید.

 

معرفی ابزار ساب:


1. سنباده دستی و صفحه سنباده: تخته ساب برای پرداخت کاری نهایی بتونه و همچنین سایش سطح پانل مورد استفاده قرار می گیرد. صفحه سنباده بر روی تخته ساب نصب می شود.

2. سنباده برقی: بعد از پایان بتونه کاری، لازم است گودی های کار را از بین بروند. بهترین سنباده برای مسطح کردن این گودی ها سنباده برقی است. سنباده ها انواع مختلفی دارند که ما در این مطلب به سنباده دستی، برقی و دسته دار اشاره کردیم.

2. رنده جیبی: وسیله ای که برای صاف نمودن لبه‌ های برش خورده کناف استفاده می شود، رنده جیبی است.

3. پخ زن: وسیه ای که برای صاف کردن لبه ‌های تیز و ناصاف پانل مورد استفاده قرار می گیرد پخ زن است. دستگاه پخ زن جهت اجرای پخ 22 درجه و 45 درجه در لبه های برش خورده پانل برای بتونه کاری صحیح به کار می رود. از رایج ترین نوع پخ زن، پخ زن دستی است که با کمک نیروی دست اپراتور انجام می شود.

 

معرفی ابزار الگو برداری و شکل دهی:
 

1. غلتک سوزنی: کنافکاران برای ایجاد طرح های دکوراتیو بر روی پانل از وسیله ای به نام غلتک سوزنی استفاده می کنند که با آن بتوانند سوراخ هایی را بر روی پانل ایجاد کند تا از این طریق قوس و منحنی های مورد نظر بر روی پانل پیاده سازی و اجرا نمایند.

2. شابلون سوزنی: شابلون الگوبردار سوزنی ابزاری مناسب جهت ایجاد الگوهای کنج، برجستگی، ماکت سازی و قالب سازی است. این ابزار جهت الگو برداری حرفه ای با دقت بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

 

معرفی ابزار نصب:

1. پیچ بند یا اسکروگان: اسکروگان یا پیچ بند شباهت زیادی به دریل دارد این ابزار جهت باز یا بسته کردن پیچ‌ ها به کار می‌رود. عملکرد آن شبیه پیچ گوشتی دستی است.

2. انبر پانچ: انبر پانچ برای اتصال موقت بین دو سازه مورد استفاده قرار می گیرد.

3. پیچ کناف: پیچ کناف برای اتصال صفحات کناف مورد استفاده قرار می گیرد. پیچ کناف معمولا در دو سایز 2.5 و 3.5 در بازار وجود دارد.

4. سازه: برای اجرای سقف و دیوار کناف، پانل های کناف را به وسیله سازه های گالوانیزه یا همان سازه کناف به یکدیگر متصل می کنند. سازه های کناف شامل رانر و استاد یا U , F می باشد که این قطعات گالوانیزه برای اجرای سقف کاذب و یا دیوار کناف به کار می روند.

5. تراز لیزری: همان طور که می دانید در اجرای ساخت و سازهای مختلف، به تراز بندی سطوح توجه می ‌شود. کار کناف کاری نیز از این قاعده مستثنا نیست و با استفاده از این ازار اپراتور با دقت و اطمینان خاطر بیشتری به کار خود ادامه می دهد.


کاربرد هر یک از این ابزارهایی که در مطلب فوق معرفی کردیم با یک دیگر متفاوت می‌باشد؛ ابزار و تجهیزات کناف باعث افزایش بازدهی کار و نیز افزایش چشم گیر کیفیت در سیستم هاى ساخت و ساز خشک مى گردد.

برای تهیه ابزار الات کناف شما می توانید وارد بخش فروشگاهی وب سایت بازرگانی درودی شوید و سفارش مورد نظر خود را ثبت کنید.