0
محتویات سبد خرید
  • 1102
  • 141 مرتبه
معرفی دریل و برندهای مناسب و  پرکاربرد

معرفی دریل و برندهای مناسب و پرکاربرد

1401/08/09

دریل بی شک یکی از پر کابردترین ابزار های کارگاهی است. اما کابرد آن به کارگاه خلاصه نمی شود و حتی در مصارف خانگی و یا کسب و کارهای کوچک هم کمک بسیار بزرگی است. 

کاربرد اصلی دریل سوراخ کردن در قطرهای متفاوت و سطوح مختلف است. مانند سطوح چوبی، فلزی، بتنی و....

حال اگر ابزار و وسایل مخصوص به دریل را در اختیار داشته باشید می توانید به راحتی از آن برای سمباده کشی، جلا دادن، برش و یا حتی باز و بسته کردن پیچ استفاده کنید.

دریل از چه اجزایی تشکیل شده است؟

دریل شامل قطعات مختلفی است که شرح آن به این صورت است:

1. سیم برق

2. کلید روشن و خاموش

3. تراز عمق سنج

4. سه نظم

5. دسته نگه دارنده

6. کلید خاموش و روشن کردن حالت چکشی

7. کلید تنظیم سرعت و یا دیمر

8. کلید چپ گرد و راست گرد

معرفی انواع دریل

دریل ها بسته به نیاز شما به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند:

دریل‌های ساده

رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوع دریل‌ها این نوع از دریل‌ها هستند. باگذشت زمان و ورود فناوری به دنیای ابزار این دریل‌ها به ویژگی‌هایی مانند قابلیت تنظیم سرعت، تغییر گشتاور و تغییر جهت چرخش مجهز شدند. از این نوع دریل‌ها بیشتر می‌توان برای سوراخ‌کاری فلزات، چوب و پلاستیک استفاده کرد. سه‌نظام به‌کاررفته در این دریل‌ها عموما به دو شکل آچارخور و خودکار طراحی می‌شود و نوع مته‌ی استفاده‌شده برای این دستگاه‌ها بسته به جنس سطح موردنظر تعیین می‌شود. معمولا در اغلب خانه‌ها و واحدهای صنعتی کوچک می‌توان یک نمونه از این نوع دریل‌ها را یافت.

دریل‌های چکشی

این سری از دریل‌ها همان‌طور که از اسم‌شان مشخص است قابلیت چکشی و ضربه زدن در هنگام چرخش را دارند. سازوکار دریل‌های چکشی به‌گونه‌ای است که در هنگام گردش مته، ضربات عمودی به سطح وارد می‌کنند. معمولا دریل‌های چکشی برای سطوحی با سختی و ضخامت بیش‌تر مثل مصالح ساختمانی کاربرد دارند و با ضرباتی که وارد می‌کنند موجب تسریع و تسهیل فرایند سوراخ‌کاری می‌شوند. ساختار این دریل‌ها مانند دریل‌های ساده است با این تفاوت که می‌توان این دستگاه را روی حالت سوراخ‌کاری ضربه‌ای قرارداد. شرکت‌های سازنده‌ی این دریل‌ها عموما برای تسلط بیشتر کاربر روی دستگاه محلی برای نصب دسته کمکی در قسمت جلوی دریل در نظر می‌گیرند.

دریل‌های بتن‌کن

برای سوراخ‌کاری سطوح با مصالح سخت مثل بتن و سیمان از این دسته از دریل‌ها استفاده می‌شود. ویژگی قابل اشاره‌ی دریل‌های بتن‌کن علاوه‌بر موتور قدرتمند طراحی ویژه‌ی سه‌نظام آن‌ها است. همان‌طور که اشاره شد سه‌نظام وظیفه‌ی نگه‌داشتن مته را دارد، پس برای سوراخ‌کاری سطوح بسیار سخت این قسمت باید از کیفیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به شکلی مناسب مته را دربرگیرد. سه‌نظام دریل‌های بتن کن به دو نوع متداول چهار شیار و پنج شیار تقسیم شده که با نام‌های SDSPLUS و  SDSMAXشناخته می‌شوند. دریل‌های بتن کن نیمه‌صنعتی از نوع چهارشیار بهره می‌برند و دریل‌های بتن کن صنعتی و بزرگ پنج شیار هستند.

دریل‌های چکشی تخریب

پرقدرت‌ترین، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین نوع دریل‌های دستی این نوع از دریل‌ها هستند. چراکه این سری از دریل‌ها تنها برای تخریب سازه‌ها و سنگ‌ها کاربرد دارند. مهم‌ترین ویژگی دریل‌های تخریبی، موتور قدرتمند و گشتاور بالای آن‎ها است. در این دریل‌ها عموما از قلم به‌جای مته برای تخریب استفاده می‌شود.

دریل نمونه‌بردار

نوع خاصی از دریل‌ها هستند که هدف آن‌ها ایجاد سوراخ‌های بزرگ و برداشتن نمونه از مواد صنعتی مختلف برای ارسال به آزمایشگاه‌های ریخته‌گری برای بررسی است. فناوری به‌کاررفته در سه‌نظام مته‌ی این سری از دریل‌ها نسبت به دیگر دریل‌ها متفاوت است.

دریل‌های ستونی

از این دستگاه‌ها برای انجام سوراخ‌کاری‌ روی سطوح مختلف مانند فلزات، سنگ‌ها، چوب و کریستال، با دقتی بالا استفاده می‌شود. این دقت بالا به لطف بازه‌ی حرکتی محدود آن‌ها حاصل می‌شود که این بازه‌ی حرکتی تنها به شکل عمودی بوده و این ویژگی مانع از انحراف آن به اطراف می‌شود. معمولا از این نوع دریل‌ها در کارگاه‌ها و واحدهای نیمه‌صنعتی و صنعتی استفاده می‌شود.

کدام دریل برای کار من بهتر است؟

برای این‌ گه بدانید کدام دریل برای شما مناسب است، ابتدا باید انتظارات خود از این دستگاه و این‌که قرار است در چه ‌کاری از آن استفاده کنید را بدانید. اگر شما دریل را تنها برای انجام کارهای خانگی نیاز دارید و می‌خواهید مجموعه‌ی ابزار خانگی خود را تکمیل کنید بهتر است از یک دریل ساده با توان معمولی استفاده کنید. اما اگر به دریلی قابل‌حمل با کارایی بیشتر مثل سوراخ‌کاری و بازوبسته کردن پیچ نیاز دارید می‌توانید دریل‌های شارژی را انتخاب کنید. یا اینکه اگر به دنبال یک دریل برای انجام فعالیت‌های صنعتی و کارگاهی هستید بهتر است دریلی با توان و قدرت بالاتر که ویژگی‌های مناسب فعالیت شما را داشته باشد بخرید.

خرید دریل مناسب

بازرگانی درودی در تلاش است تا با توجه به سازوکار شما دریل مناسب از برندی مرغوب را در خدمت شما قرار دهد. پیشنهاد ما دریل های برند ویوارکس و برند شیلدر می باشد که همراه با گارانتی معتبر به شما ارائه می گردد.